Allan Simonsen fyller 70 år 17.02.20

Allan Simonsen fyller 70 år 17 februar. Allan har vært formann i foreningen og medlem av huskomiteen i en evighet i følge ham selv. Foreningen gratulere med dagen

Rapport fra Huskomiteen

RAPPORT TIL STYRET FRA HUSKOMITEEN FOR ÅRET 2019

1. Sammensetning av Huskomiteen 2019.

Leder: Leif V. Hansen Medlemmer: Thor Næss, Tor Alrik Dahl og Allan Simonsen

2. Aktiviteter2019

a) Januar
Ble kjøpt inn 48 nye drammeglass på anmodning fra Festkomiteen. Pris: kr. 759,-
Ble kjøpt inn 2 lommelykter som er plassert ved «brannteppe».

b)Mars
Nytt kjøleskap for 2. etasje ble kjøpt inn etter Styrets godkjenning da det gamle var defekt.
Pris: kr. 3.499,-

c) April
Dugnad avholdt 08.04.19.
Det var dessverre særdeles dårlig oppmøte(kun medlemmer av Huskomiteen).
Ble raket og ryddet i hagen etter vinteren, skiftet noen stakitter etc.

g) Oktober
Enkel dugnad 26.10. utført av Huskomiteen som omfattet generell rydding utvendig og rep. av gjerde.

Ble satt lås på fryseskap da det dessverre er registrert at frosne kjøttvarer har forsvunnet. Leit vi må gjøre sånne tiltak.

h) November
Jørn Wenaas sammen med undertegnede hadde HMS Internkontroll i våre lokaler og utleieleilighet 21.11.19.
Alt funnet i orden og ingen anmerkninger.

i)Desember
Valgbryteren på kontrollpanelet til kombidamperen ble registrert defekt. Klarte å få den til å fungere med noe improvisasjon i forbindelse med julemiddagen. Har bestilt ny valgbryter fra BeHa Hedo som igjen bestiller den fra Italia.
Den kan ha blitt ødelagt i forbindelse med utleie sist sommer da vi fant kombidamperen full av smeltet plast. Vi hadde litt av en jobb for å få det rent igjen. For å unngå lignende i fremtiden har vi satt opp skilt som sier at denne kun skal brukes etter avtale med utleier.

3. Generelt

Huskomiteens medlemmer har gjennom sommerhalvåret utført generell vedlikehold av den lille hageflekken vår i form av gressklipping, raking og fjerning av søppel som vi fra tid til annen er plaget av når vi holder til i «city center».

4. TotalekostnaderHuskomiteen2019

Totale kostnader iflg. denne rapporten pluss noen «småutlegg» beløper dette seg til ca. kr. 5.000,- mot kr. 40.000,- i 2018.
Kostnadene til dette som er generelt vedlikehold og utskifting av defekt utstyr, vil naturlig variere fra år til år og vil ikke alltid være forutsigbart.

5. Aktiviteter2020

Har foreløpig ikke helt konkrete planer for 2020 utover det generelle, men nevner likevel stikkord som:
-Permanent el. opplegg til nyinstallert dataanlegg på Historisk arkiv -Maling/ vask av gjerde

-Hageflekken
-Nytt belegg i trapp til 2. etasje
-Oppgradere/ pusse opp utvendige skilt
Regner med det nye Styret vil være med å bestemme dette da det er et kostnadsspørsmål.

Filed under: referatTagged with:

Rapport fra historisk arkiv

RAPPORT TIL STYRET FRA LEDER AV HISTORISK ARKIV 2019

1. DET MESTE AV FORENINGENS ARKIVVERDIGE HISTORISKE MATERIALE ER REGISTRERT ELEKTRONISK PÅ ET OVERORDNET NIVÅ.
  2. I 2019 HAR HISTORISK ARKIV FÅTT HENSIKTSMESSIG ELEKTRONISK UTSTYR TIL DISPOSISJON I «GARASJEN». DETTE INNEBÆRER AT EN KAN REGISTRER ARKIVVERDIG MATERIALE ELEKTRONISK PÅ ET MER DETALJERT NIVÅ. I TILLEGG FORENKLES ARBEIDET MED ARKIVET BETRAKTELIG. DET VIL BLI LETTERE Å SVARE PÅ HENVENDELSER OG Å HOLDE KONTAKT MED ANDRE LOKALHISTORISKE MILJØER.
  3. I 2019 HAR VIKTIGE ARBEIDSOPPGAVER VÆRT Å FÅ TILRETTELAGT I ELEKTRONISK FORMAT EN REKKE LOKALHISTORISKE BERETNINGER. ÅRSSKRIFTER MED LOKALHISTORISK MATERIALE FRA NÆRE FARVANN FORELIGGER NÅ FRA 2009 TIL 2019. NÆRMERE 350 ARTIKLER OM SJØFARTEN OG SJØLIVET ER DOKUMENTERT ELEKTRONISK FREM TIL 2019. DE FLESTE MED LOKALHISTORISK INNHOLD.
  4. FORENINGEN HAR I 2019 MED GLEDE OG TAKK MOTTATT FLERE INTERESSANTE GAVER. OVERSIKT OVER EN REKKE GAVER TIL OG MED 2019 FINNES I ARKIVET. CA. 300 BØKER ER PR. 2019 REGISTRERT ELEKTRONISK OG I EGET BOKARKIV. HISTORISK ARKIV TAKKER FOR ALLE GAVER. VI HAR GOD PLASS I ARKIVET TIL FLERE GAVER.
  5. ALT ELEKTRONISK MATERIALE REGISTRERT FREM TIL 2019 ER LAGT INN PÅ MINNEPINNER SOM LIGGER I BANKBOKS I SKAGERRAK SPAREBANK. DET ER BACK-UP HOS LEDER FOR HISTORISK ARKIV.
  6. LEDER FOR HISTORISK ARKIV – KNUT BJERKE HAR HOLDT FLERE FOREDRAG OM LOKALHISTORISKE TEMA I 2019. PRIORITERINGER SOM ER GJORT I 2019 ER HISTORIER OM VÅRE KRIGSSEILERE, BÅDE DE SOM OMKOM PÅ HAVET OG DE SOM SEILTE I HANDELSFLÅTEN GJENNOM ALLE KRIGSÅR OG SOM OPPLEVDE GRUSOMME HENDELSER PÅ HAVET.
  7. NÅR DET GJELDER DET HISTORISKE ARKIV FOR 2019 GJENSTÅR EN REKKE AKTIVITETER MED REGISTRERING AV HISTORISK DOKUMENTASJON OG UTSTYR.
  8. SAMARBEIDET FORTSETTER MED BAMBLE HISTORIELAG OG LANGESUNDSFJORDENS KYSTLAG. KNUT BJERKE HAR BIDRATT MED EN ARTIKKEL I BAMBLE HISTORIELAGS ÅRSSKRIFT FOR 2019. FORENINGEN SAMARBEIDER MED KYSTLAGET OM ET LOKALHISTORISK HEFTE/BOK I FORBINDELSE MED LOSVESENETS 300 ÅRS JUBILEUM I 2020 – «LOS300 PROSJEKTET».
  9. HISTORISK ARKIV HAR HATT REKORD MED HENSYN TIL FORESPØRSLER TIL ARKIVET. MER ENN 55 HENVENDELSER HAR MEDFØRT ET BETYDELIG ARBEIDE TIL Å FINNE KILDER OG INFORMASJON OM SJØFARTSHISTORIE OG SJØFOLK. DETTE ARBEIDET FORTSETTER INN I 2020.
  10. ÅRSSKRIFTFRAHISTORISKARKIV2019(DEL-1OGDEL-2)ERUTARBEIDETOGFOREFINNES I ARKIVET. HENSIKTEN MED ÅRSSKRIFTET ER Å DOKUMENTERE NÆRMERE HISTORISK ARKIVS AKTIVITETER OG GI INFORMASJON OM HVA SOM ER PRESENTERT PÅ VÅRE INTERNETTSIDER TIL DE AV MEDLEMMENE SOM IKKE HAR INTERNETT. ÅRSSKRIFTET FOR 2019 INNEHOLDE 30 LOKALHISTORISKE BERETNINGER FRA FORSKJELLIGE BIDRAGSYTERE. MAPPENE ER OGSÅ LAGRET ELEKTRONISK.
  11. LEDER FOR HISTORISK ARKIV OPPFORDRER MEDLEMMER TIL Å KOMME MED LOKALHISTORISKE BERETNINGER OM SJØLIVET OG SJØFARTEN. JEG BISTÅR GJERNE ENHVER BIDRAGSYTER MED Å TILPASSE OG REDIGERE INFORMASJONEN ELEKTRONISK.
  12. GAVER TIL HISTORISK ARKIV I FORM AV BØKER, BILDER, MALERIER ELLER UTSTYR MED NÆR TILKNYTNING TIL SJØEN OG SJØLIVET, MOTTAS MED TAKK OG VIL BLI BEHØRIG REGISTRERT I ARKIVET OG TATT VARE PÅ BL.A. MED TANKE PÅ FREMTIDIGE PRESENTASJONER, UTSTILLINGER ETC.LANGESUND, 31. DESEMBER 2019KNUT BJERKE
    LEDER FOR FORENINGENS HISTORISKE ARKIV
    VEDLEGG TIL ÅRSRAPPORTEN FOR 2019:
    A. LANGESUND OG OMEGNS SJØMANNSFORENING – ÅRSSKRIFT FOR 2019.INNHOLDSFORTEGNELSE – DEL-2 HISTORISKE BERETNINGER.

page1image32849088

Filed under: referatTagged with: