Terje Nordaunet

1178782349_terje_nordaunetTerje Nordaunet har vært medlem av Langesund og Omegns Sjømannsforening siden 1970. Han var formann i foreningen fra 2006 til 2009. Foreningen hadde en meget positiv utvikling i hans tid.

Terje Nordaunet er født i 1936 – i Vikna kommune i Nord-Trøndelag. Etter flere år som sjømann tok han teknisk utdannelse og begynte som ingeniør ved Langesund Skipsverksted. Han har arbeidet flere år i industrien i Grenland og også drevet eget firma.

Terje Nordaunet (bildet tv) har sendt oss historien om torpederingen av M/T “South Africa” som fant sted 8. juni 1942. Historien knytter seg til Nordaunets onkel Erling som seilte under hele den 2. verdenskrig. Onkelen giftet seg etter krigen med en jente fra Glasgow og bosatte seg der, startet en fiskeforretning og klarte seg bra uten fysiske eller mentale skader.

Historien er oversatt fra en engelsk hjemmeside, med noen tilføyelser fra samtaler med onkelen i Glasgow. Web-adressen som er vist til i historien er meget innholdsrik og kan benyttes hvis noen vil søke etter andre krigsveteraner som seilte under krigen.

Les mer om forliset her. (13.10.2009)

Har du ikke Word installert?
Klikk her for et gratis alternativ til Word (Open Office)